Blue Horse Village© 7/2022
Blue Horse Village
Blue Horse Village
Wounded knee
Wie heeft er niet van gehoord. Wounded Knee, een veldslag, een oorlog, een afslachting, een bloederig masacre zoals het te boek staat. Het is wel een van de bekendste “Battles”in de Indiaanse geschiedenis, een conflict die uit de hand is gelopen en waar verschillende verhalen aan vast zitten, en waar de U.S Army toendertijd definitief het verzet van de Indianen verbrak. Helaas stierven er vele Indianen, onnodig door deze oorlog.
Ik begin met wat er is gebeurd, en sluit af met twee verslagen, eentje van net voor die veldslag en eentje erna, het zogenaamde officiele onderzoek. Daarna sluit ik af met een verhaal van na de "Battle of Wounded Knee". De foto’s spreken voor zich……
Wounded Knee, een nog niet ingenomen stuk land op het Pine Ridge Indian Reservaat, was het conflict tussen de lokale Native Amarican populatie en de U.S. regering.
In het late 1880 begonnen de Sioux met het praktiseren van een religie gebracht door Wovoka, een Paiute voorspeller die beloofde dat men door de Ghost-Dance te uitvoeren het zou resulteren tot het terugkeren van hun land, de wederopstanding van hun voorouders zoals ze hadden geleefd, en tevens de verdwijning van de blanken, de toekomst zou vrede en verdraagzaamheid zijn.
Wounded Knee, een nog niet ingenomen stuk land op het Pine Ridge Indian Reservaat, was het conflict tussen de lokale Native Amarican populatie en de U.S. regering.
Dichtbij waren de blanken, bang voor de Native’s rituelen……..zij riepen de hulp in van de Federale troepen. Het U.S. leger geloofde dat Chief Sitting Bull de aanstichter was en een opstandige rebel, en ze arresteerden hem in 1890. Toen Sitting Bull werd afgevoerd onder toezien van zijn mensen, een vuurgevecht was het gevolg. Dertien mensen inclusief Sitting Bull werden gedood, zijn volgelingen vluchten, sommigen naar het kamp van Chief Big Foot. Chief Big Foot was ook al omringd door drieduizend mannen van het Seventh Cavalry onder leiding van Generaal Custer. De soldaten dachten de Sioux te reorganiseren in een nieuw opgezet kamp bij Wounded Knee Creek.
Het kamp van Big Foot was al doorzocht op wapens die waren verborgen in de wagens en dekens, Big Foot zelf stond onder medicinale behandeling vanwege zijn ziekte. Hij had zichzelf vrijwillig overgegeven in Pine Ridge maar helaas viel hij in de handen van het Seventh Cavalry……….Het kamp aan Wounded Knee Creek waar ook de vele Sioux naartoe waren gevlucht lag aan de grens van het reservaat. Een medicijnman genaamd Yellow Bird maakte de soldaten nerveus door stof naar hen te gooien en oorlogskreten te krijsen. Het was 29 december 1890 toen een doofstomme jongen (waarschijnlijk Black Fox) viel en per ongeluk een oud geweer liet afgaan.
Dat was het signaal voor een aanval, de Native’s hadden nog geeneens een half dozijn wapens. Chief Big Foot werd neergeschoten in de tent van de soldaten, de Hotchkiss geweren schoten in het rond en schoten gaten in de groepen moeders en kinderen.
Er waren 250 Native’s waarvan 200 werden vermoord, 62 van hen waren moeders met kinderen. De soldaten hadden zelf ongeveer 60 mensen gewond of dood tijdens het vuurgevecht, meesten door hun eigen kogels. De soldaten van de andere kampen aan de zijlijn vuurden ook en die raakten hun eigen mensen, vandaar de gewonden en doden van hun kameraden.
De lichamen van de Native’s, bevroren en stijf als een stuk gesneden hout, werden allemaal samen begraven in een grote gegraven kuil. Een fotograaf maakte foto’s zodat de soldaten ze als souveniers naar hun familie konden sturen.
Telegram van:
December: 19th - 1890.
General Nelson A. Miles, Rapid City, South Dakota.
Terwijl de Indianen, bijna onder dwang en geforceerd een verdrag moesten tekenen, gepresenteerd door de geautoriseerde Commissie van het Congres, waar ze hun eigendeel van hun land in het reservaat moesten afstaan aan de blanken die het al hadden ingenomen, was het gouverneurschap gefaald om de wensen van de Indianen te vervullen zoals was afgesproken. In plaats daarvan of om ook maar een fatsoenlijke eis voor hun medewerking te vervullen, hebben ze de Indianen op een rantsoen gezet van bijna niks, verder kregen ze niets terug voor het afnemen van hun land. Ze kregen geen positieve garantie of ook maar een toezegging van wat er zou veranderen voor hen in de toekomst, met andere woorden ze werden bedrogen.
Officieel onderzoek "Wounded Knee" op inniatief door het Congres, geschreven door:
Generaal E.D. Scott
White Buffalo Calf Woman
met de Grote Geest.
From Wikipedia, the free encyclopedia
Jump to:navigation, search
White Buffalo Calf Woman (Lakota: Pte Ska Win / Pteskawin / Ptesanwi) is a sacred woman of supernatural origin, central to the Lakota religion as the primary cultural prophet. Oral traditions relate that she brought the "Seven Sacred Rituals" to the Teton Sioux.
The traditional story is that, long ago, there was a time of famine. The chief of the Lakotas sent out two scouts to hunt for food. As the scouts travelled they saw a figure in the distance. As they approached they saw that it was a beautiful young woman in white clothing. One of the scouts was filled with desire for the woman. He approached her, telling his companion he would attempt to embrace the woman, and if he found her pleasing, he would claim her as a wife. His companion warned him that she appeared to be a sacred woman, and to do anything sacrilegious would be folly. The scout ignored his advice.
Story
The companion watched as the scout approached and embraced the woman, during which time a white cloud enveloped the pair. After a while, the cloud disappeared and only the mysterious woman and a pile of bones remained. The remaining scout was frightened, and began to draw his bow, but the woman beckoned him forward, telling him that no harm would come to him. As the woman spoke Lakota, the young man decided she was one of his people, and came forward. When he arrived, she pointed to a spot on the ground where the other scout's bare bones lay. She explained that the Crazy Buffalo had compelled the man to desire her, and she had annihilated him.
The scout became even more frightened and again menaced her with his bow. At this time, the woman explained that she was Wakan/holy and his weapons could not harm her. She further explained that if he did as she instructed, no harm would befall him and that his tribe would become more prosperous. The scout promised to do what she instructed, and was told to return to his encampment, call the Council and prepare a feast for her arrival.
The woman's name was PtesanWi which translated White Buffalo Calf Woman. She taught the Lakotas seven sacred ritual sand gave them the chanunpa or sacred pipe which is the holiest of all worship symbols. After teaching the people and giving them her gifts, PtesanWi left them promising to return. Later, the story became attributed to the goddess Wohpe, also known as Whope, or Wope.
When Roman Catholic missionaries first came among the Lakota, their stories of the Virgin Mary and Jesus became associated with the legend of White Buffalo Calf Woman. The syncretic practice of identifying Mary with PtesanWi and Jesus with the chununpa continues among Lakota Christiansto this day.
The story of PtesanWi is associated with the white buffalo.
See also
References
Walker, James R.: Lakota Belief and Ritual (University of Nebraska Press, 1980, ISBN 0-8032-2551-2; Bison Books, 1991 ISBN 0-8032-9731-9)
Powers, William K.: Ogalala Religion (University of Nebraska Press, 1975,1977; ISBN 0-8032-8706-2)
Neihardt, John G. : The Sixth Grandfather (University of Nebraska Press, 1984; ISBN 0-8032-6564-6
Little Eagle, Lionel: Greengrass Pipe Dancers (Naturegraph Publishers, 2000, ISBN 0-87961-250-9)
Pickering, Robert B. : "Seeing the White Buffalo". (Denver Museum of Natural History & Johnson Books), 1997;ISBN 1-55566-181-5& 1-55566-182-3.
The Medicine Wheel
Voor de Europeanen voet aan wal zetten in Amerika, bestonden er ongeveer 20.000 medicijn wielen. De medicijnwielen werden gebruikt als centra voor gebed, meditatie, en ceremonies.
Het medicijnwiel is een belangrijk symbool van het vreedzaam samenleven van alle levende wezens op moeder aarde, het staat voor harmonie en verbanden.
Verspreid over de prairies van Alberta ligt een aantal stenen medicijnwielen. Er zijn grote exemplaren van 12 meter doorsnee bij. Het zijn de overblijfselen van ceremoniele en spirituele rituelen van de Plains indianen.
De term "medicijnwiel" werd het eerst gebruikt bij het Big Horn Medicine Wheel
in Wyoming, het meest zuidelijke en een van de grootsten.
Dit wiel bestaat uit een as van een stapel rotsen, omringd door een cirkel van stenen;"spaken" van stenen komen uit het middelpunt van rotsen en de omringende stenen. Het geheel doet denken aan een fietswiel.
Ongeveer 66% van alle bekende medicijnwielen (46) ligt in Alberta, waaruit je zou kunnen opmaken dat Zuid-Alberta een centrale ontmoetingsplaats was, voor veel prairie stammen die medicijnwiel-rituelen hielden.(meestal zonnewende-rituelen).
Het medicijnwiel is nog omgeven door tal van mysteries,
alles wat ervan bekend is komt van mondelinge overlevering.
Er zijn sindsdien allerlei soorten "medicijnwielen" ontstaan,
als tastbaar helings-instrument voor individuen, gemeenschappen en volken.
A = Schepper
1-7 = Stichters van al het leven omringen de Schepper
1 Moeder Aarde
2 Vader Zon
3 Grootmoeder Maan
4 De Clan van de schildpad = aardelement
5 De Clan van de kikker = waterelement
6 Thunderbird = vuurelement
7 Vlinder = luchtelement
8 - 20 =
13 manen in een jaar - zij onderwijzen ons de seizoenen van het leven.
N, E, S, W = De geesten van de 4 windstreken
21-23, 24-26, 27-29, 30-32 =
De 4 windstreken - vertegenwoordigen eigenschappen die ons van het dagelijkse leven, naar de heilige ruimte van de Schepper brengen.
North
21 = Reiniging
22 = Vernieuwing
23 = Zuiverheid
East
24 = Duidelijkheid
25 = Wijsheid
26 = Verlichting
South
27 = Groei
28 = Vertrouwen
29 = Liefde
West
30 = Ervaring
31 = Zelfonderzoek
32 = Kracht
Chief
Blue Horse
Zie onze gebrokenheid aan.
Wij weten dat in
heel de schepping
Alleen de mensheid
Van de Heilige weg is afgedwaald
Wij weten dat wij diegene zijn die verdeeld zijn
Die weer samen moeten komen, om de Heilige weg te bewandelen.
Grootvader,
U die Heilig bent.
Leer ons liefde, mededogen, eergevoel.
Opdat wij de aarde mogen genezen
Ojibway gebed.
The Bird
White Buffalo Calf Woman